- Merken besteden steeds grotere bedragen aan influencer marketing.
- Inmiddels is er voor iedere niche en sub-niche wel een influencer te vinden.
- Dit is een preview van het Business Insider Intelligence-rapport Influencer Marketing.
- Koop en download het rapport hier!
Het bedrag dat merken jaarlijks in influencers steken groeit exponentieel, zeker nu influencers er in overvloed zijn en hun effectiviteit goed meetbaar is. Tegen 2022 zullen merken wereldwijd zo rond de 15 miljard dollar aan influencer marketing besteden.
Dat berekende Business Insider Intelligence op basis van data van Mediakix.
Voor veel merken is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld: partnerships aangaan met influencers. Maar ook deze markt is aan verandering onderhevig.
Inmiddels is er voor iedere niche en sub-niche wel een influencer te vinden. Elk van deze types biedt weer andere voordelen en beperkingen voor merken.
Naast beroemdheden met een enorme aanhang - zoals Kim Kardashian West en Kylie Jenner -, kiezen merken steeds vaker voor andere types. Denk dan aan micro- en nano-influencers, kidfluencers, game-influencers en virtuele (door computers gegenereerde) influencers.
De rol van de influencer zal alleen maar groeien. Dat heeft een reden: sociale media raken steeds meer verankerd in het leven van mensen en dus gaan ze er ook steeds vaker functioneel gebruik van maken - om bijvoorbeeld aankopen te doen - in plaats van alleen voor communicatie.
Naarmate e-commerce en sociale media steeds meer verweven raken, zullen influencers ook vaker de tussenschakel worden, om consumenten op een authentieke manier te binden aan merken.
In Influencer Marketing geeft Business Insider Intelligence je bruikbare adviezen over hoe merken effectief kunnen inspelen op deze groeiende en snel veranderende markt.
Merken die willen samenwerken met influencers, moeten hun perspectief voortdurend aanpassen om zoveel mogelijk uit de samenwerkingsverbanden te kunnen halen.
Bedrijven die in dit rapport genoemd worden: Ader, Balmain, Brud, Calvin Klein, Coca-Cola, Discord, Dr. Pepper, Fable Studio, Facebook, Hershey's, Instagram, KFC, LinkedIn, NFL, Nike, Old Spice, Pinterest, Red Bull, Reddit, Sephora, Shadow, Snapchat, Socialyte, Spotify, Superplastic, The Diigitals, TikTok, Toonstar, Twitch, Twitter, Unilever, UTA, and YouTube.
Een paar belangrijke lessen uit het rapport over influencer marketing:
- In 2022 spenderen merken naar verwachting zo'n 15 miljard dollar aan influencer marketing, voorspelt Business Insider Intelligence op basis van cijfers van Mediakix.
- Elk sociaal platform trekt in meer of mindere mate influencers aan, maar Instagram is uiteindelijk de gouden standaard voor de groep. Bijna vier op de vijf merken maakt gebruikt van het sociale platform voor influencer-campagnes.
- Voor de rest kijken merken naar Facebook (46 procent), YouTube (36 procent), Twitter (24 procent) en LinkedIn (12 procent), volgens Influencer Marketing Hub.
- Er zijn twee primaire manieren om influencers te categoriseren: bereik en niche. Merken kunnen relevante niche-influencers inzetten voor een meer gerichte doelgroep.
- Merken zullen waarschijnlijk steeds meer prioriteit geven aan partnerships voor de langere termijn, met influencers die een kleinere, maar gerichte doelgroep bereiken.
Dit kun je verwachten van het rapport dat..
- Voorspelt hoeveel merken gaan spenderen aan influencer marketing, nu de vorm succesvol blijkt.
- Bespreekt hoe veranderingen van sociale platformen impact hebben op de markt voor influencers.
- Schetst hoe de industrie influencers categoriseert en waardeert op basis van het aantal volgers (bereik) en expertise (niche), en wat de voor- en nadelen zijn voor verschillende typen merken.
- Onderzoekt hoe merken het beste kunnen samenwerken met drie opkomende vormen van influencers: kidfluencers, gaming influencers en virtual influencers.
- Legt uit hoe merken het beste kunnen omgaan met uitdagingen rond influencer marketing.
- Geeft bedrijven duidelijke handvatten voor de beste strategische keuzes.